fbpx

Transport frachtem morskim.
Czy nadal jest opłacalny?

Transport towarów drogą morską to jedna z możliwości jaką możesz wybrać przy dostarczeniu Twojej przesyłki. Ten rodzaj przewozu sprawdza się w szczególności w przypadku konieczności przewiezienia dużej ilości ładunku za jednym razem. Ładowność statków pozwala na przewóz nawet ciężkich, dużych (ponadgabarytowych) towarów. Do tej pory transport morski był jedną z najtańszych metod przewozu ładunków. Jednak z powodu pandemii Covid -19 wysokość opłat znacznie się zmieniła. Czy transport statkiem nadal jest opłacalny?

Jak kształtują się ceny transportu morskiego

Niestety, ze względu na pandemię koszt przewozu towarów statkiem wzrósł w ciągu roku ponad dwukrotnie. Indeks cen transportu morskiego World Container Index (WCI) 19 listopada 2020 roku wyniósł 2834,73 dolara za 40-stopowy kontener, co stanowiło wzrost aż o 107 proc. w stosunku do końca listopada 2019. Oznacza to, iż w listopadzie przebił on poziom Eurasian Rail Alliance Index (ERAI), wskaźnik mierzący stawki transportu kolejowego na trasie Chiny-Europa – październikowy, poziom ERAI wyniósł 2676 dolarów.

Jeszcze pod koniec lutego 2020 indeks WCI wynosił 1576 dolarów, w czerwcu znajdował się na poziomie 1628 dolarów, by w ciągu lata dramatycznie wzrosnąć. W połowie września osiągnął pułap 2600 dolarów i zaczął zbliżać się do stawek tradycyjnie droższego transportu kolejowego. Okazuje się, że ceny transportu kolejowego są w tym momencie dużo bardziej stabilne. Wskaźnik ERAI w październiku 2020 był ledwie o 0,3 proc. wyższy niż w październiku 2019. Jeśli przeanalizujemy wysokość ERAI z ostatnich dwóch lat zauważymy, że ani razu nie spadł poniżej 2600 dolarów, a najwyższym osiągniętym przez niego poziomem było 2809 dolarów.

Co spowodowało takie zachowanie cen transportu na rynku? Problem zaczął się już na początku 2020 roku, kiedy to z powodu pandemii pojawiły się drastyczne ograniczenia ruchu lotniczego. Spadek podaży doprowadził do wzrostu stawek, dlatego agenci zaczęli częściej wykorzystywać do przewozu statki. Niestety z powodu pandemii miliony kontenerów zaczęło zalegać w portach Chin, Europy i Ameryki Północnej. Dodatkowo ze względów finansowych chińscy armatorzy chętniej wysyłają kontenery do USA. W tym samym czasie wzrosło także zapotrzebowanie na przewóz środków higienicznych i ochronnych. Między innymi z tych powodów, armatorzy nie są w stanie zapewnić optymalnej ilości pustych kontenerów. To właśnie braki sprzętowe doprowadziły do wzrostu cen za fracht morski.

Czy rok 2021 ustabilizuje rynek transportowy?

W pierwszym kwartale bieżącego roku niestety raczej nie możemy liczyć na spadek cen transportu morskiego. Ze względu na problemy z dostępnością kontenerów, spedytorzy zaczęli szukać innej alternatywy dla swoich transportów. Zwiększony popyt na usługi przewoźników kolejowych widoczny jest w wolumenie przewiezionych ładunków. Jeden z największych operatorów kolejowych, posiadający ok. 80 proc. rynku na trasie Chiny-Europa, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku przewiózł 384 tys. TEU, czyli znacznie powyżej wyniku w całym 2019, który wyniósł 333 tys. TEU. Tegoroczny plan spółki zakłada osiągnięcie przewozów na poziomie 550 tys. TEU, co stanowiłoby wzrost o 68 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Niestety wzmożony ruch kolejowy doprowadził do pogłębienia się problemu zatorów na granicy chińsko-kazachskiej (a także na polskiej granicy), gdzie następuje zmiana rozstawu osi w wagonach. W konsekwencji doprowadziło to do znacznych opóźnień w dostawie towarów oraz wzrostu cen za fracht.

Cały świat liczy na to, że poprawa sytuacji zdrowotnej i wprowadzenie szczepień przeciw Covid-19, odblokuje w jakimś stopniu międzykontynentalny transport morski. Musimy jednak pamiętać, że pandemia nadal pokazuje swoje groźne oblicze, dlatego przedsiębiorcy powinni być przygotowani na niestabilną sytuację na rynku transportowym, bez względu na środek przewozu.

Szybkie linki

Media społecznościowe

Administratorem danych jest ENPIRE Łukasz Wojciechowski, ul. Toruńska 151, 85-880 Bydgoszcz.

Pełny obowiązek informacyjny dostępny jest na: www.enpire.pl/obowiązek-informacyjny/